søndag den 9. februar 2014

Min morgengrød


Ja, det lyder måske som et kedelig emne, men morgenmaden er faktisk det vigtigste måltid på hele dagen.
Min mave er meget vanskelig, der er ting den ikke kan tåle og så er der ting den er rigtig glad for. Én af de ting der fungerer rigtig godt for min mave, det er min morgengrød.
Jeg er ikke sulten om morgenen og har derfor i mange år ikke spist morgenmad, jeg er aldrig sulten de første par timer efter jeg er stået op. Men nu har jeg vænnet maven til at spise grød og det er super godt.


 Jeg blander havregryn eller ruggryn og boghvedeflager (skyller det i en sigte under rindende vand) putter det i en gryde og tilsætter sesamfrø, hørfrø, mandler/nødder (kan kommer hele i eller hak dem lidt, jeg hakker dem, synes det er mere lækkert), ca. 3 cm frisk ingefær rives fint, og så selvfølgelig vand til at koge det hele i :-). Når grøden er næsten færdig tilsættes lidt salt.
Jeg laver altid en kæmpe portion, så har jeg det i køleskabet og kan lige varme en passende mængde op hver morgen. Da det er blevet lidt stiv efter en tur i køleskabet, tilsætter jeg lidt vand i gryden til det jeg varmer op, når det er næsten færdig tilsætter jeg en håndfuld friske blåbær eller rosiner eller æbletern, det giver lidt sødme :-).
Når grøden er varm, hælder jeg det i en lille skål, jeg kommer en spiseskefuld hørfrøolie på og rører det godt rundt, så det samler sig med grøden, så får jeg omega 3 og 6 som er vigtig for en optimal cellefunktionen og olie skal der til OGSÅ på en slankekur.
Jeg kan godt lide at få mælk på min grød - det er så soyamælk, for maven vil ikke have komælk.



Velbekomme og god søndag :-)



4 kommentarer:

  1. Hvor lyder det lækkert, Jette - og så er det jo tilmed supersundt! Her får vi hjemmebagt grovbrød om morgenen med forskelligt pålæg og også et blødkogt æg og appelsinsaft. Kh

    SvarSlet
  2. Det er rigtig lækkert ja, det er tilmed super sundt :-) Min mave har det ikke så godt med brød om morgenen, så får jeg forstoppelse, det gør jeg ikke af grøden :-). Nogen gange er det rigtig træls at døje med maven, men det gør mig kreativ til at tænke i andre baner og prøve noget nyt af :-) Kh

    SvarSlet
  3. Det ser rigtigt lækkert ud. Jeg er, eller har, heller aldrig været sulten om morgenen. Jeg kan sagtens gå et par timer uden at få noget at spise, men for 25 år siden, da jeg fik nyt job, var jeg nød til at lære at spise noget inden jeg kørte på arbejde, fordi der ikke mere var kaffepause kl. 9:30 hvor jeg kunne spise lidt.
    Grød om morgenen har aldrig været min stærke side, men efter jeg begyndte at komme forskellige frugter og nødder i min havregrød, smager det fint. 2 min. i mikroovnen :-) Jeg veksler mellem havregrød om vinteren og Yoghurt naturel om sommeren. Begge dele med bær eller frugt. Grøden om vinteren bliver jævnligt erstattet af en grovbolle med ost.
    God ide at lave stor portion, for det kræver lidt mere arbejde end min havregrød :-)

    SvarSlet
  4. Jeg kan slet ikke undvære min grød længere, og så mætter den i mange timer :-). Ja, det er godt at lave en stor portion, så er det hurtig at varme en lille portion op hver dag :-), det tager nemlig lang tid at lave, med alle de ting jeg kommer i :-)
    Det er også dejlig med Yoghurt med frisk frugt Pia :-) Kh

    SvarSlet

Skriv meget gerne et par ord, det gør mig rigtig glad og varm om hjertet, når du vil bruge din tid på en lille kommentar :-)


Kærlig hilsen
Jette